تحلیل رهیافتهای تربیتی فمینیسم مدرن و پستمدرن و نقد آن برمبنای تعلیموتربیت اسلامی
|
مقاله 2، دوره 26، شماره 39، تابستان 1397، صفحه 35-52 اصل مقاله (640.04 K) |
نوع مقاله: مقاله پژوهشی |
نویسندگان |
نجمه احمدآبادی آرانی1؛ عباس شکاری2؛ حمید هدایت 3 |
1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه پیام نور تهران |
2استادیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان |
3دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد تهران |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر، تحلیل رهیافتهای تربیتی فمینیسم مدرن و پستمدرن و نقد آن برمبنای تعلیموتربیت اسلامی با استفاده از روشهای تحلیل تطبیقی و انتقادی است. یافتههای پژوهش، بیانگر آن است که در فمینیسم مدرن تربیتی بر برابری حقوق زن و مرد، پرداختن به نظریات عام و جهانشمول، تأکید بر نقد فرهنگی و مخالفت با دوگانهانگاری جنسیتی و در فمینیسم پستمدرن تربیتی بر اصل تفاوت انسانها بهویژه تفاوتهای میان ن و مردان، تردید در روایتهای کلان، تقویت گفتمان و ساختارشکنی، تأکید شده است. فمینیسم مدرن و پستمدرن تربیتی، درعیناینکه، یکسری موانع و مشکلات را از ن گرفت و حقوقی را به آنان اعطا کرد، ولی موانع و چالشهایی را برای بشریت و بهویژه ن ایجاد کرد که برمبنای آموزههای اسلامی میتوان آنها را مورد نقد و بررسی قرار داد. ازجمله این نقدها میتوان بر چشمپوشی فمینیسم مدرن از تفاوت زن و مرد در راستای تناسبمحوری؛ نسبیتگرایی و بیثباتی اخلاقی در فمینیسم پستمدرن؛ غایتهای متفاوت در اکتساب علوم در آموزههای تربیتی فمینیسم (مدرن و پستمدرن) و اسلام؛ تأکید افراطی فمینیسم پستمدرن بر گفتمان بهجای عمل و عینیت و تضعیف نهاد خانواده بهمثابه اصلیترین کانون تربیتی در فمینیسم مدرن، اشاره کرد. |
کلیدواژهها |
فمینیسم مدرن؛ فمینیسم پستمدرن؛ تربیت اسلامی؛ نقد و بررسی |
فلسفه تعلیم و تربیت در ایران
پساپدیدارشناسی در آموزش و یادگیری
فوکو و تعلیم و تربیت چندفرهنگی
فمینیسم ,مدرن ,تربیتی ,پستمدرن ,مقاله ,نقد ,فمینیسم مدرن ,مدرن و ,و پستمدرن ,در فمینیسم ,تربیتی فمینیسم ,دکتری فلسفه تعلیم ,برمبنای تعلیموتربیت اسلامی ,رهیافتهای تربیتی فمینیسم ,تحلیل رهیافتهای تربیتی
درباره این سایت