تحلیل و نقد دلالتهای تعلیم و تربیت چندفرهنگی با تأکید بر آرای میشل فوکو
|
مقاله 10، دوره 16، شماره 61، تابستان 1398، صفحه 127-145 اصل مقاله (726.85 K) |
نوع مقاله: مقاله پژوهشی |
نویسندگان |
نجمه احمدآبادی آرانی1؛ حمید هدایت 2؛ محسن فرمهینی فراهانی3 |
1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران. |
2دانش آموخته دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد تهران، تهران، ایران. |
3دانشیار فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد تهران، تهران، ایران. |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر، تحلیل و نقد دلالتهای تعلیم و تربیت چندفرهنگی با تأکید بر آرای میشل فوکو است. برای دستیابی به این هدف از روشهای تحلیل مفهومی و انتقادی بهره گرفته شده است. فوکو بهعنوان یک نظریهپرداز پستمدرن با طرح نظریة انتقادی درصدد ارائة نوعی از تعلیم و تربیت است که در آن مسئلة فرهنگ و عدالت از اهمیت خاصی برخوردار است. او ضمن انتقاد از روابط قدرت در نظامهای آموزشی دلالتهای قابل توجهی در تعلیم و تربیت چندفرهنگی ارائه کرده است. از نظر او اساس تربیت باید مبتنی بر شیوههای دموکراتیک و غیر اقتدارگرایانه باشد و علایق اعضا و اجزای متعدد سازندة جامعه اعم از دیگر فرهنگها، باید مورد توجه قرار گیرد. فوکو متون درسی را بهعنوان عملکردهای ساخته تاریخ، جامعه و صاحبان قدرت نقد میکند و معتقد است که همواره از متون بهعنوان ابزار قدرت بهره گرفته شده است. با بررسی آرای تربیتی فوکو میتوان اذعان نمود رهنمودهای ضمنی وی به ایجاد عدالت آموزشی و فرهنگی میانجامد. با این وجود نقدهایی نیز ازجمله؛ بحرانی شدن بازنمایی واقعیت، تأکید بر نسبیگرایی معرفتشناختی، واگرایی تهای تعلیم و تربیت، عدم پیشفرضهای لازم در بحث گفتمان و عدم ارائة راهحل برای معضلات تربیتی، به آرای او میتوان وارد کرد. |
کلیدواژهها |
پستمدرنیسم؛ تعلیم و تربیت چندفرهنگی؛ میشل فوکو؛ برنامه درسی |
فلسفه تعلیم و تربیت در ایران
پساپدیدارشناسی در آموزش و یادگیری
فوکو و تعلیم و تربیت چندفرهنگی
تربیت ,تعلیم ,فوکو ,تهران، ,آرای ,مقاله ,تعلیم و ,و تربیت ,تربیت چندفرهنگی ,تربیت دانشگاه ,تهران، تهران، ,تهران، تهران، ایران ,شاهد تهران، تهران، ,دکتری فلسفه تعلیم
درباره این سایت